středa 9. prosince 2015

Armagedon ve slevě


Armagedon ve slevě od autorky Seanan McGuire jsem si koupila společně s časopisem Pevnost. Nejdřív jsem si řekla, že si knihu nekoupím, protože jsem o ní měla jisté pochybnosti. Už ten název je strašný, obálka není o moc lepší, bála jsem se, že to bude nějaká děsná slátanina na způsob paranormálních romancí okořeněná trochou fantastiky.

Jenže... Mám ráda městskou fantasy, líbí se mi střet reálna a nadpřirozena, a mám ráda lovení monster ve stylu seriálu Supernatural. A takové knihy mi chybí. Nevím o žádných, a pokud ano, většinou to je čtení spíš pro dívky (jako třeba série s Anitou Blake nebo Mercedes Thompson). Takže jsem se rozhodla, že to nakonec za těch pár korun zkusím. Ke knize jsem tudíž přistupovala s předsudky a nízkými očekáváními. Jak se mi tedy kniha nakonec líbila?

O příběhu

Verity Priceová je kryptozooložka. Studuje monstra (=kryptidy), která nejsou vědecky dokázaná a která se ve společnosti skrývají, aniž by o nich normální lidé věděli. Verity je spíš ochránkyně kryptidů, než jejich lovkyně. Spousta z nich je totiž neškodných. Teprve když se najde takový kryptid, který ohrožuje lidské životy, Verity zakročí. Nicméně dává přednost domluvě před zbraněmi, a zabíjí až v krajním případě. 

Rodina Priceových se tomuto řemeslu věnuje po generace a je pronásledována Úmluvou svatého Jiří, pro jejíž členy jsou všichni kryptidi nebezpeční a do jednoho si zaslouží zemřít. Problém nastává v momentě, kdy se Verity do života připlete Dominic de Luka, člen Úmluvy, a navíc se v New Yorku začnou ztrácet kryptidi, v kanálech se pohybují  nebezpeční lidoještěři a kolují zvěsti o tom, že pod městem spí drak. Verity tak bude mít co dělat, aby se nějak vypořádala s Dominicem, přišla na kloub tomu, kam se ztrácejí kryptidi, a vyvázla z toho všeho živá.

Můj názor na knihu

Nejvíce se mi na knize líbila rozmanitost a neobvyklost kryptidů. Nesetkáte se tu s upíry a vlkodlaky, ale s dračími princeznami, chytromyšmi, zoubkovými vílami, bazilišky, ghúly...A mohla bych jmenovat dál. Líbí se mi autorčina nápaditost a originalita, snaha odlišit se od všech těch upířích a v vlkodlačích paranormálních romancí.  Autorka si vymyslela spoustu nových monster i jejich pojmenování, a proto je fajn, že je na konci knihy malý slovníček, kde jsou jednotlivé rasy popsány. Já jsem se naprosto zamilovala do chytromyší, s jejíchž kolonií Verity bydlí. Mají perfektní pamět a z každé maličkosti z Veritina života dělají náboženský svátek, který taky patřičně (a velmi hlasitě) oslaví. Chytromyši mě často hodně pobavily.

Dalším důvodem, proč se mi kniha líbila, je humor. U některých scén jsem se opravdu dobře bavila a nasmála. Taky je kniha velice čtivá. Oceňuji i to, že milostná zápletka není stěžejní dějovou linkou knihy. To je věc, které jsem se bála nejvíc.

Pár věcí mi na knize ale přece jen nesedlo. Jde o drobnosti, třeba mi moc dohromady nejde balet a boty na jehlách. Některé milostné scény mi přišly takové divné, nesedlo mi, jak byly zasazené do děje. Nebo Veritiny "chlípné" myšlenky v situacích, ve kterých působily celkem nepatřičně. Naštěstí toho bylo málo, co mi takhle nesedlo.

Takže nakonec můžu říct, že se mi kniha přes drobné nedostatky velmi líbila a jsem ráda, že jsem odhodila přesudky a zkusila to. Dokonce uvažuji o tom, že si pořídím pokračování, protože Armagedon ve slevě je prvním dílem série. Ale nebojte se, jde o uzavřený příběh.

Armagedon ve slevě je idální volbou pro odpočinkové čtení. Nasmějete se, užijete si nějakou akci, trochu té romantiky, a to vše ve společnosti chytromyší a ostatních zajímavých potvůrek.  Pokud od knihy nebudete čekat nic světoborného, tak nebudete zklamáni.

1 komentář:

Každý komentář mě moc potěší a ráda na něj odpovím :)