pondělí 14. září 2015

Tajuplné Město od Deana Koontze

Dean Koontz kdysi býval mým nejoblíbenějším autorem. Ve svých knihách nejčastěji kombinuje thriller, krimi, horor a nadpřirozeno. V jeho příbězích jde vždy o boj dobra se zlem, kdy zlo je představováno buď šíleným vrahem nebo něčím nadpřirozeným. A hlavní (kladný) hrdina se snaží zachránit svůj život nebo život někoho blízkého. Většinu knih jsem přečetla jedním dechem. Jak se mi líbila novinka Město?

,,Temná a strašlivá tajemství v životě obvykle neodhalíte tehdy, když po nich pátráte, ale když je nejmíň čekáte a vůbec na ně nejste připraveni."             
                                                                                          - Město, Dean Koontz, str. 116

Příběh

Kniha vypráví příběh devítiletého chlapce Jonaha, jeho rodiny a jeho známých. Jonahův život je protkán hudbou, stejně tak jako život jeho dědečka a jeho maminky. Jednoho dne Jonah potká zvláštní ženu - Pearl, která tvrdí, že je ztělesněním města, ve kterém Jonah žije. Díky ní začne hrát na klavír. A díky ní má vize - jednou uvidí mladíka, jak zabíjí své rodiče, podruhé zase spatří uškrcenou dívku. Kdykoliv se tato tajemná žena objeví, stane se něco zvláštního. A Jonah jen čeká, kdy se jeho sny/vize, stanou skutečností. Nebo už se staly? Je nějaká souvislost mezi vrahem a uškrcenou dívkou? Musí se jeho vize vůbec naplnit? A co s tím má mít malý chlapec společného?

Jednoho dne se do domu, kde Jonah bydlí se svou maminkou, nastěhuje dívka, ve které Jonah pozná uškrcenou dívku ze svého snu. Tím se spustí události, jež navždy změní Jonahův život. Do hry vstupuje i Jonahův otec, který s nimi už nežije, a Jonahův soused Jošioka, který se pro chlapce stane přítelem. Události se dotknou i Jonahova nejlepšího přítele Malcoma a několika dalších lidí. V příběhu tedy sledujeme osudy více osob, jež mají s malým chlapcem něco společného.

"Ať už se bude dít cokoli, pohroma bude střídat katastrofu, z dlouhodobého hlediska to všechno dopadne dobře."
                                            - Město, Dean Koontz, str. 381

Můj názor na knihu

Kniha ve mně zanechala velmi zvláštní pocity, které se těžko popisují, protože dost dobře nevím, z čeho pramení. Atmosféra knihy je prostě zvláštní. Je prosycena hudbou, city, přátelstvím, láskou, ale i nenávistí a zlem. Nechybí ani onen nádech nadpřirozena, pro Koontze tak typický.

Bohužel jsem si čtení moc neužívala a jsem ráda, že jsem knihu vůbec dočetla. Zajímavé a napínavé pasáže se střídají s nudnými a zdlouhavými. Což se stává u spousty knih, že určitá část nás moc nebaví. Bohužel zde ty nudné části převažují.

Začátek knihy není vyprávěn úplně chronologicky tak, jak se události odehrávaly, tudíž jsem byla zmatená v momentě, kdy jsem si uvědomila, že se teprve odehrává událost, o které dávno vím, že se už stala. Nejvíc mi ale vadily části knihy, u kterých jsem si říkala, že kdyby je autor nenapsal, tak by to příběhu vůbec nijak neuškodilo. Zbytečné vyprávění o lidech a věcech, které mě absolutně nezajímaly. Záplava jmen muzikantů a název skladeb, které mi nic neříkaly. Nemůžu se ubránit pocitu, že kdyby se z knihy vyndaly jen ty zajímavé pasáže, měli bychom strhující a zajímavý příběh, který by zabral tak 100 stran.

Kniha má svá pozitiva. Příběh jako takový je zajímavý. Autor v některých částech knihy dokazuje, že umí psát napínavě, že umí vytvořit tajuplnou atmosféru a skvěle popsat pocit strachu a bezmoci. Myšlenka ztělesnění města má také své kouzlo. A sledovat rozvíjející se přátelství malého černošského chlapce a osamělého dospělého Japonce, jež spojuje společné tajemství, rovněž nebylo špatné čtení.

Moje sbírka - vše, co u nás vyšlo.
Tak nerada kritizuji svého oblíbeného spisovatele, ale musím. Nevylučuji, že někomu se bude kniha líbit. Na můj vkus je v ní ale málo akce a na Koontze je to opravdu slabá kniha. Byla bych nerada, kdybyste na Koontze zanevřeli. Pokud vás Koontzův styl zaujal - kombinace thrilleru, krimi, hororu a nadpřirozena, zkuste raději tyto knihy: Manžel, Rychlost, Ochránce, Intenzita, Skrýš, Tvář strachu, Podivný Thomas nebo Přízraky. To jsou knihy, díky kterým jsem si Koontze zamilovala.

Mrzí mě, že nové Koontzovy knihy jsou čím dál slabší. A česká nakladatelství očividně budou vydávat jen novinky, a těch starých knih, které napsal před x lety, si nevšímají. Přitom nejlepší Koontzovy knihy jsou ty, které napsal tak před dvaceti lety. Bohužel u nás Koontz vychází tak jednou do roka, navíc ho přestalo vydávat nakladatelství BBart a začalo ho vydávat nakladatelství XYZ, které dosud nebylo schopné vydat třetí a poslední díl Koontzova Frankensteina (druhý díl vydali v roce 2012) a není s nimi žádná domluva. Už několikrát jsem jim psala mail, ale okázale mě ignorují. Tudíž ohledně budoucího vydávání knih od Koontze nevím zhola nic a celkově to moc optimisticky nevidím.

Znáte Deana Koontze? Četli jste od něj něco?

Žádné komentáře:

Okomentovat

Každý komentář mě moc potěší a ráda na něj odpovím :)