středa 15. července 2015

Omalovánky pro dospělé a moje cesta k nim

V posledních dnech o omalovánkách pro dospělé nebo omalovánkách proti stresu slyšíte všude kolem sebe, ale já jsem jejich kouzlu propadla o chvíli před tím, než se jejich fenomén dostal i k nám.

Nádhera! Bohužel to není můj výtvor.
Byla jsem vystresovaná, nic mě nebavilo, číst mi nešlo a pátrala jsem pro něčem, u čeho bych se mohla uvolnit. A vzpomněla jsem si na mandaly, které jsem jako malá s babičkou občas vymalovávala. Je pravda, že jsem si na ně vzpomněla díky tomu, že jsem četla asi dva články o knize 101 mandal pro krásný den, která mě hned zaujala. Jenže obchod byl daleko a navíc byl večer, takže jsem si stáhla nějakou mandalu z internetu a pustila se do ní. Sice mě to bavilo, ale nebylo to úplně ono, mandaly jako takové se mi prostě moc nelíbily a když se mi nějaký obrázek nelíbí, tak mě nebude bavit ho ani vymalovávat. Takže jsem si do google zadala omalovánky pro dospělé, a vyskočil na mě tenhle článek. Hned jsem věděla, že tohle je to pravé a že to chci.


Johanna Basford


A tak jsem objevila Johannu Basford a její úžasné knihy. Vše kreslí ručně a její obrázky jsou krásné už samy od sebe, i bez barev. Zatím ji vyšly dvě knihy - Enchanted Forest (Začarovaný les) a Secret Garden (Tajná zahrada). Na podzim má vyjít třetí kniha - Lost Ocean. Její knihy začly vycházet i u nás česky, vydává je nakladatelství Grada a stojí 249 Kč, což mi za tak nádherné omalovánky přijde hezká cena.

Pro mě má české vydání jedno obrovské minus (nebo vlastně dvě). Oproti originálu je to pěkně odfláknuté. Já jsem si pořídila česky Tajnou zahradu, moje kamarádka Enchanted Forest v originále a vůbec se to nedá srovnat. Samozřejmě obrázky jsou totožné, ale kvalita papíru a zpracování knihy je někde úplně jinde. Originál má tlustší, pevnější a prostě lepší stránky. U českého vydání se na druhou stranu snadno protlačíte i pastelkama, a to nemusíte ani moc tlačit. Tudíž dosáhnout syté barvy dá docela práci a navíc můžete zapomenout na fixky nebo jiné barvy (a že u některých obrázků by bylo lepší používat takové ty tenké fixky, protože byste pastelky museli mít pořád ostré). Navíc u českého vydání je papír takový hladší, kluzčí, takže na něm barvy hůř drží, kdežto u originálu je papír jakoby drsnější a lépe se na něj maluje. Je to jako byste srovnali klasický bílý papír, který se používá do tiskárny, a takový ten žlutý nebo recyklovaný. Dalším minusem je zpracování a obálka knihy. V originále mají knihy úžasné desky z tvrdého papíru (na obrázku), na kterém jsou malby, a potom  ještě obal, na kterém je po celé vnitřní straně malba, kterou si můžete taky vymalovat. Nejlíp to jde vidět na tomhle videu, kde je prolistovaná i celá Tajná zahrada.

Můj první výtvor
Originál i české vydání mají společné to, že jsou obrázky z obou stran a nedají se vytrhnout. Což mě mrzí hlavně u obrázků, které jsou přes obě stránky, protože se potom dá těžko vybarvit to, co je u vazby. Ale i u některých obrázků, co jsou na jednu stranu, to bude dělat problém, což mě popravdě dost štve.


Pro mě jsou omalovánky od Johanny Basford naprostá jednička, žádné krásnější jsem nenašla a myslím si že ani nenajdu. Takže maximálně doporučuji.


České vydání seženete v každém větším knihkupectví (Neoluxor, Dobrovský) a samozřejmě v internetových obchodech, ale česky zatím vyšla jen Tajná zahrada. Já lituji toho, že jsem si koupila české vydání, jenže bylo o stovku levnější, snáz sehnatelné a nechtěla jsem čekat. Sehnat originál je totiž trochu složitější. Mají ho snad jen na martinus.cz a jinak byste ho museli shánět přes zahraniční eshopy. Z nich doporučuju bookdepository, kde by mělo být poštovné zadarmo, a amazon. Ještě jsem u nich nic nenakupovala, takže nevím jak to s tím poštovným mají.

Doporučuji sledovat facebook autorky a taky jsem objevila tuhle skupinu na fb, kde lidé sdílejí své vymalované obrázky. Na youtube najdete spoustu videí a přes google najdete i spoustu obrázk. Jinak na amazonu u každé knížky můžete najít hodnocení uživatelů a galerii obrázků, třeba tady jsou obrázky ze Secret Garden.

101 mandal pro krásný den

Tyhle omalovánky jsem si koupila souběžně s Tajnou zahradou, protože přece jen by mě nemuselo pořád bavit vymalovávat lístečky a kytky. Pokud vím, tak mandaly by měly být kulaté a uzavřené, v téhle knize takové nejsou a i proto se mi asi víc líbí. Ty klasické mandaly se navíc moc spojují s nějakým duševnem a tak, takže mi moc nesedí a ani se mi nelíbí. Většina mandal je symetrických a do kruhu (je to jako kdyby klasickou mandalu hodně zvětšili tak, že nevidíte okraje) ale najdete tam třeba i zvířata a vzory, které s mandalami nemají moc společného. Takže název knihy mi přijde trochu zavádějící, na druhou stranu nejsem na to žádný expert a vůbec mi to nevadí :) Některé obrázky mají víc detailů a jsou složitější, některé mají naopak tlusté čáry a velké plochy, takže každý si najde své. Já preferuji složitější vzory, přece jen ty velké plochy jsou jak pro malé děti a nebavily mě ani jako malou v dětských omalovánkách.



101 mandal pro krásný den vydalo CooBoo a stojí jen 99 Kč. Kniha je poměrně tlustá, takže je to skvělá koupě, i když se vám nějaké obrázky nebudou líbit. Obrázky jsou na obou stranách a papír je obyčejný, takže pokud si nechcete zničit obrázek na druhé straně, tak používat jedině pastelky. Stránky jsou ale perforované, takže když se vám nějaký obrázek bude líbit, můžete si ho snadno vytrhnout a zarámovat/vystavit někde. Taky díky tomu nejsou obrázky moc ke krajím a k vazbě, takže se vám nestane, že byste nemohli nějakou část pořádně vymalovat. Což je velké plus.

 

 

 

Další omalovánky

To byly omalovánky, se kterými mám vlastní zkušenost, kdežto teď mám pro vás pár tipů na omalovánky, které mě něčím zaujaly, ale které jsem sama neměla v ruce.

Teď se u nás hodně mluví o knize Antistresové omalovánky pro dospělé, které vydala Grada a které jsou prvními českými omalovánkami pro dospělé. Stojí 199 Kč, což mi pořád nepřijde moc.

Velké plus je, že obrázky jsou jen z jedné strany a stránky se dají snadno vytrhnout, takže je super, že aspoň někdo myslí na to, že by si člověk chtěl svůj výtvor třeba zarámovat a že může použít i nějak mokřejší a sytější barvy, jako fixy, vodovky, tempery, atd.

Obrázky jsou rozdělené do několika kategorií, takže každý si přijde na své. Knihu si budu muset lépe prohlédnout, už jsem je sice v ruce měla, jenže Johanna Basford prostě vede a proto mě tyhle omalovánky nijak zvlášť nezaujaly. Ale věřím že spoustě lidí se mohou líbit a přinést jim radost (obzvlášť pokud ještě nepoznaly Johannu Basford :D), ale i já v nich našla několik skvělých obrázků, takže si ji chci lépe prohlédnou. Kolem téhle knihy taky vznikla skupina na fb, kde se můžete pokochat i pochlubit svými výtvory. Jiná česká skupina na fb se zase točí obecně kolem omalovánek pro dospělé, ne kolem konkrétné knihy.

Omalovánky, které mě zaujaly a které jdou sehnat na martinus.cz jsou Animal Kingdom a Tropical Wonderland. Odkazy na galerii na amazonu tady a tady. Jsou opravdu krásné a dala bych je na druhé místo za Johannu Basford. V něčem jsou si podobné, protože i Johanna Basford má v Začarovaném lese několik zvířat, která se skládají z různých lístečků apod.



A na závěr pár tipů na omalovánky, které mě zaujaly, ale které u nás zatím sehnat nejdou, které byste museli koupit na amazonu nebo bookdepository. Výběr je opravdu veliký a sami se třeba na amazonu díky tipům proklikáte ke spoustě dalších omalovánek (nebo rovnou do vyhledávání na amazonu dejte colouring books for adults). Stejně tak když zadáte do googlu colouring books for adults a přepnete na obrázky, tak toho najdete spoustu. Navíc některé knihy mají pokračování nebo jich je víc od stejného autora (např. The one and only colouring book for adults, The one and only colouring book for trevelling adults, The second one and only colouring book for adults).

Taky moc doporučuju tenhle blog, kde můžete čerpat inspiraci. 







A co vy a omalovánky? Pořídili jste si už nějakou knihu? A jakou?

Za mě musím říct, že mě to strašně chytlo a mít na to, tak si jich z amazonu objednám aspoň dvacet :D Sice se najdou tací, kteří vám řeknou, že je to směšné, dětské, atd., ale pokud vás to baví a uvolňuje vás to tak jako mě, tak na nic nečekejte, vyražte do obchodu a s chutí se na to vrhněte :)





9 komentářů:

  1. Já mám mandaly, skvělý relax k audioknihám. :) A všechny omalovánky vypadají dobře, tak aspoň vím, po čem sáhnout, až dodělám mandaly, díky za pěkné tipy. :)
    A k té dětinkosti - to je všude, podle mamky je mé vymalování další důvod, proč jsem absolutně nenormální. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A dáváš na svůj blog vymalované mandaly? Bych se moc ráda podívala, viděla jsem kousek u Mariňáků a vypadalo to moc hezky. No já se zatím u toho vždycky dívám na nějaký seriál, který už znám, audioknihy zkouším ale dělá mi problém se na ně soustředit i normálně, natož při malování :) Ale myslím že je to jen o zvyku, a je to fakt moc příjemný relax :)

      Vymazat
    2. Zatím ne, mám vymalovanou jen jednu. Ale uvažuji, že bych je tam pak přidala, až jich budu mít víc. :) Já s tím nemám problém, naopak - vadí mi, když u audioknih nic nedělám, tak buď kreslím nebo někam cestuji nebo si zároveň hraju hru na mobilu. :)

      Vymazat
    3. No to já právě nevím u čeho audioknihy poslouchat, tak si říkám že skloubit to s omalováváním není špatný nápad :) A celkově mi dělá problém vnímat mluvené slovo, takže to budu muset natrénovat.

      Vymazat
  2. Koupila jsem si Secret Garden v originále a moc mě baví a máš pravdu, že se dost těžko barví obrázky u vazby. A taky trochu bojuji s pastelkami, zkoušela jsem i fixy, ale propily se mi na druhou stánku:(
    Jinak jak jsem byla v Anglii, tam s nimi byl hrozný boom. Daly se tam vymalovat i reprodukce slavných obrazů jako díla Van Gogha nebo impresionistů. Viděla jsem i omalovánky typu vybarvi si Benedicta Cumberbatche nebo Toma Hiddlestona:)
    Osobně se mi moc líbí tyhle http://www.bookdepository.com/Animorphia-Kerby-Rosanes/9781910552070.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta slavná díla k vymalování jsem na netu taky našla i ke stáhnutí, ale to mě moc nelákalo :) Ta Animorphia vypadá úžasně! Děkuju za tip :)

      Vymazat
  3. Přeji hezký den,
    nedávno jsem otevřela první český obchůdek specializovaný na omalovánky pro dospělé dovážené ze zahraničí. Skladem máme spoustu krásných kousků různých motivů - od rostlinných přes zvířecí k abstraktním a dalším. Pokud v nabídce nenajdete nic, co by s Vám líbilo, ráda objednám ze zahraničí knihy, dle Vašich představ. Budu se těšit na návštěvu:)
    www.krajinaomalovanek.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jú...to je super! Jdu se k vám kouknout! Mám si něco vybrat k narozeninám, tak budu mít o starost míň :)

      Vymazat
  4. Vypadá to nádherně. Miluji vymalovávat a malovat už od dětství, i když bez předlohy bych to asi neuměla. Ráda si nyní kupuji vymalovávání vlastní fotografie akrylkami dle čísel od firmy Omaestro - www.omaestro.cz
    Fakt se mi to líbí, hlavně to že je to vlastně něco jen mého (fotka) a tak mohu aspoň "machrovat" když se lidé ptají zda jsem to malovala já :-) znáte něco podobného na bází akrylek, nebo olejových barev?

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mě moc potěší a ráda na něj odpovím :)