středa 1. července 2015

O edici Pevnost a mojí sbírce

Knihy z edice Pevnost vychází od roku 2005, což je už deset let. Vycházely jako příloha časopisu Pevnost a samostatně potom o tři měsíce později. Takže kdo si koupil knihu rovnou s Pevností, měl knížku dřív než se vůbec objevila v knihkupectvích a navíc jí měl i cenově výhodněji. Dnes už to takhle moc nefunguje, ale o tom později.

A co že je ta Pevnost vůbec zač? Je to časopis pro milovníky scifi, fantasy a hororu. Píše se v ní o knihách, filmech a hrách z těchto žánrů. Je skoro jediný na českém trhu. Skoro, protože ještě vychází XB-1, původně Ikarie, kde jsou také recenze na knihy, filmy a hry a články o nich, ale v daleko menší míře než v Pevnosti a hlavní jsou povídky. Pevnost je moje srdcová záležitost a proto na ní nedám dopustit, i když se hodně změnila. Pevnost mi otevřela svět scifi a fantasy a díky ní moje knihovna vypadá tak, jak vypadá. Neustále z ní čerpám inspiraci a vždycky byla mým průvodcem v tom obrovském množství scifi a fantasy literatury. Čtu jí už pět let a nevynechala jsem ani jedno číslo.

V edici Pevnost vycházejí knihy především českých autorů. Zahraniční autoři jsou spíš výjimkou a je jich opravdu málo (např. Michael Starling). I když ne vždy je to jasné na první pohled, takový Denny Newman je český autor. Z mých 77 knih bych zahraniční autory spočítala na prstech jedné ruky. V edici vychází jak knihy matadorů české fantastiky (Josef Pecinovský, Ondřej Neff, Jaroslav Mostecký), tak knihy méně známých autorů (Jana Rečková, Zdeněk Žemlička), začínajících mladých autorů (Jan Kotouč, Julie Nováková) nebo autorů, o kterých uslyšíte poprvé a možná i naposledy. Co se týče žánrů, najdete zde scifi a fantasy v nejrůznějších podobách, horor i humor. Můžete se tak setkat s upíry, draky, čaroději, mimozemšťany, zombíky... Najdete tu jak povídkové knihy (Vzpoura mrtvých Otomara Dvořáka, Pískožrouti Dennyho Newmana), tak série o několika dílech (Plástev Josefa Pecinovského, Vlčice Zdeňka Žemličky), ale samozřejmě také samostatné knihy s ukončenými příběhy. Výběr je opravdu široký.
Wolf Publishing

Za těch deset let edice Pevnost prošla dvěmi většími změnami, a proto má edice tři různá grafická zpracování a dva formáty (grrrr). Nejdříve knihy vydávalo nakladatelství Wolf Publishing, které edici odstartovalo vydáním Vlčice Zdeňka Žemličky a v edici vydalo celkem 29 knih. Dnes už nakladatelství nefunguje a sehnat tyto knihy jde už jen přes bazary nebo při troše štěstí ve specializovaných knihkupectvích (třeba Krakatit v Praze prodává několik knih za směšně nízkou cenu - 5 Kč). Vlčice se mi ze všech knih z těchto vydání líbí asi nejvíc. Knížky mají malinká písmenka a jejich vzhled není graficky moc jednotný, až na ten černý proužek nahoře.

Potom se do vydávání pustilo nakladatelství Epocha, které knihy z edice vydává dodnes. Nejdříve knihy vycházely v podobě, kterou vidíte na fotce pod tímhle odstavcem. Takhle vyšlo 57 knih, což je docela slušný počet. Oproti předchozímu grafickému vzhledu jsou tyhle knížky krásně jednotné a v knihovně vypadají skvěle. Styl kreseb na obálce je úplně jiný, neumím posoudit jestli lepší nebo horší, oba typy mají něco do sebe.
Epocha č. 1
 A teď už se dostáváme k nejnovějšímu vzhledu knih. Popravdě - když jsem se dozvěděla, že se vzhled knih změní, byla jsem trochu naštvaná. Zase jedna série knih, která nikdy nebude jednotná. Na druhou stranu jsem tu potřebu změny chápala, protože se změnila i celá Pevnost a předešlý vzhled knih už působil hodně zastarale a knihy by v knihkupectví nejspíš nikoho nezaujaly. Takže ve výsledku mě nejvíc naštvala změna formátu a ta mě štve doteď. Ale opět uznávám, že takhle kniha působí i se čte líp.

Epocha č. 2
Takže poté, co jsem se smířila s tím, že z pevnostních knih jednotná sbírka prostě být nemůže, jsem uznala, že teď vypadají knihy opravdu krásně, obálky jsou úchvatné a celková grafika se mi zamlouvá. Pořád si knihy zachovávají jednotný vzhled (písmo, umístění loga, názvu, apod.), takže jde vidět že patří k sobě a je radost se na ně dívat. Teď se na každý nový svazek těším ještě víc. Zatím vyšlo tuším 9 knih.

Je tu ještě jedna změna, se kterou tak úplně nesouhlasím, a to že vychází nové knihy z edice a nejsou jako příloha k Pevnosti. Za tímhle názorem si stojím, knihy z edice Pevnost by prostě měli vycházet s Pevností. Nevím kdo tohle rozhoduje, jestli je to čistě na Pevnosti nebo na nakladatelství, ale prostě mě to štve a mrzí. Už jenom proto, že nebudu mít každý nový svazek hned. Navíc cena je oproti dřívějším knihám taky někde úplně jinde, takže Vlčici jsem si radši sehnala v prvním vydání a na poslední dva díly Plástve jsem si musela počkat. Důvody sice pochopím, ale neznamená to, že mi to bude jedno.

A teď už vám ukážu mou sbírku pevnostních knížek. Pokud jsem se nepřepočítala, je jich 77. Krásně mi to vyšlo :) Na horní poličce mám všechny díly Plástve (1. díl v původním vydání Wolf Publishingu) a dva nové díly Vlčice. Zatím to mám takhle pomíchané i s jinými knihami, plánuji to trochu lépe zorganizovat, ale jak, když nějaký díl mám ve starém formátu, nějaký v novém, a od autora mám ještě další knihy mimo edici Pevnost. Jelikož mám ráda nějaký systém v řazení knih, tak mě tohle trochu mučí.

Radši nebudu říkat, kolik knih mám z této sbírky přečtených, místo toho vysvětlím, proč jich mám tolik. Jak jsem už psala, Pevnost kupuji pravidelně a za těch 5 let se mi něco nasbíralo (spíš za 4 roky, v poslední době byly přílohou hodně nepevnostní knížky). No a potom za to může Svět knihy, kde jeden kus stál asi 20 Kč a já si nabrala úplně všechno, co tam bylo a co jsem doma neměla. Poslední část sbírky jsem si pořídila před pár dny, a to právě ty nejstarší knihy. Sice jsem kolem nich v Krakatitu chodila už nějakou dobu, ale teď jsem se rozhodla si je v rámci dobývání pevnosti pořídit. No a takhle to všechno dopadlo. Proto jsem se rozhodla projektu zúčastnit a trochu zatočit s těmi nepřečtenými kousky (a že jich je!).




8 komentářů:

  1. Edici Pevnost znám, časopis sice neodebírám, ale plánuji si o předplatné říct k narozeninám. :3 Zatím z edice vlastím jen knihy od Pecinovského - Plástev jedu, kterou jsem dostala jako recenzní výtisk a zaujala mne natolik, že jsem si pořídila i Děti plástve (akorát doufám, že jedu ve správném pořadí) a rozhodně si chci dokoupit všechny díly z téhle série, protože je skvělá, navíc ty obálky jsou prostě boží. :3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Plástev mám taky moc ráda. Ano, jedeš ve správném pořadí, jen si dej pozor, že ty Děti plástve jsou rozděleny do dvou knih :)

      Vymazat
  2. Uf, tak to je pořádná sbírka, super. :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Wow, vypadá o skvěle! A popravdě doma ještě nemáme vůbec žádnou z nejnovější úpravy, takže jsem překvapená, že mají opět jiný formát. :/

    OdpovědětVymazat
  4. Parádní sbírka. :) Z Pevnosti mám osobně doma jen pár knížek, časopis moc pravidelně neodebírám, takže mám knihy spíše ze Světa knihy, kde jsem si vybrala pár těch starších. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Moc pěkná sbírka:-) Přeju pevné nervy v dalším rozšiřování (Snad teď Epocha chvíli tu grafickou úpravu udrží) a spoustu času na zdolání nepřečteného obsahu!

    OdpovědětVymazat
  6. Vidím, že i tobě zde "vyniká" od A. Thurnwalda Štvanice s číslem I. Pokaždé, když se podívám na edici, tak mě toto velmi irituje... Škoda, že autor nestihl napsat pokračování, když ještě byl starý vzhled.

    OdpovědětVymazat
  7. Krásná sbírka - mám co dohánět, s těmi pár kousky, co mi zdobí knihovnu. Ale musím se přiznat, že nový vzhled obálek se mi líbí mnohem víc. Zase zaujmou víc lidí na první pohled ;)

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mě moc potěší a ráda na něj odpovím :)